Alla inlägg under januari 2010

Av Cim - 24 januari 2010 16:15

Idag kom inte min matte och hämtade mig. Istället kom hon som ridit mig under hösten när vi jobbat med tölten. Hon tyckte att jag skulle ta dte lugnt ett tag och nu har jag mest vilat, strosat i hagen med ungdomarna som delar min hage, och löslongerats eller promenerats. Men för några dagar började jag ridas igen, och det gillar jag. Idag var jag på lite bushumör, och testa lite måste man ju. Men det var dumt, för då fick jag springa mer än om jag lugnade ner mig och lyssnade på hon som red mig. När jag lyssnade så kliade hon mig så mysigt på halsen och sa att jag var duktig. Efter en stund (kanske 10 minuter) satt hon av mig, tog bort tyglarna från tränset och lät mig gå runt och skrota i paddocken tillsammans med en av de andra. I hagen bredvid stod en snygg kille - ja han såg så reslig och läcker ut där han stod på en liten höjd. Måste ju bara fram och hälsa på honom. Men se då kom Liz och motade bort mig därifrån, och jag som hoooooppades att hingsten skulle ha hoppat över och hälsat "på riktigt" på mig. Men se icke då. Tänk att de där tvåbeningarna har koll på en hela tiden. Nedrans.

Efter en stund kom min ryttare ner till paddocken igen och fäste tyglarna på tränset och sedan satt hon upp. Hon hade varit in och värmt sig en stund sa hon. Nu hade alla blivit klara med sina hästar och vi blev en grupp på 4 stycken hästar och ryttare som gav oss iväg.

Min ryttare var glad och alert och lite på bushumör tror jag. Jag fick använda tölten lite granna, undrar om hon trott att jag glömt den ? Det blev bara skritt, trav och tölt, men dte var tillräckligt för att jag skulle bli lite andfådd. Då skrittade vi en lång lång stund så alla fick hämta andan.

Sedan styrde min ryttare ut mig på ett snöbeklätt fält och jag kände att dte pirrade lite i benen, så jag började dansa runt lite. Min ryttare bara skrattade. Sedan böjde hon sig fram och frågade mig om "jag ville busa". Undrar om hon ville det. Testade, och hon var med på noterna.

Det blev trav med höga benlyft och ett par galoppsprång innan jag bara måste, bara måste få lätta lite i bakdelen ! ! Jiippie vad kul ! ! Sen fortsatte vi en bit till innan vi åter tog oss ut på den plogade vägen. Nu skrittade vi bara. Det var ju lite halt på sina ställen på sådana här plogade vägar. Där det var lite snö testades jag i tölten. Tydligen blev min ryttare nöjd för hon berömde mig massor, gav mig lite havre och klappar. Ja det var en härlig tur det !

Väl hemma fick jag min gosiga filt på mig, god mat och lite mer havre. Jag fick sova inne under natten. Inte helt fel med tanke på att det blåste rätt bra ute ändå.


Av Cim - 23 januari 2010 10:30

Idag fick jag komma ut och ridas igen på en långtur. Det var så skönt för det var ett tag sedan som dte blev en långtur. Jag reds av Nicka, hon som red mig våras också. 

Det är härligt väder ute och jag stortrivdes och speciellt med kompisar ! Idag hade jag 4 stycken med mig. Det var så skojigt. Lite bus blev det ju, men vi tog det annars rätt lugnt, för vi hade en "nykomling" med oss.

Av Cim - 22 januari 2010 14:00

Idag fick jag följa med på en tur en stund i snön. Vi fick lite sällskap av de andra också, dvs två av dem i allla fall. Det blev en mysig tur och vi följde dte som kallades Stora V-rundan. Skönt.

Av Cim - 21 januari 2010 17:15

Idag fick jag följa med två av kompisarna ut på en liten kortare tur. Det blev lite försök till att tölta, men jag vet inte riktigt om jag hade lust, det känns inte så tryggt under fötterna. Men en av kompisarna hon töltade på hon, nästan hela tiden. Lite jobbigt att göra det tror jag nog.

Ovido - Quiz & Flashcards