Alla inlägg under maj 2009

Av Cim - 30 maj 2009 23:14


Idag reste vi till ett ställe som heter Strömsholm. Där var dte massor av hästar, i samma storlek som jag. Jag var inte lite uppspelt ! Jätteskoj !

Vackert väder har vi beställt och det får vi. Jag åker tillsammans med Gletta och när vi kommit fram så lastas vi ur och får sträcka på benen lite medan Cimcims mamma bygger en hage till oss att stå och vänta i. Det är ju inte särskilt kul att stå i en transport, allrahelst inte när solen skiner ! Cimcims mamma red mig rätt mycket före start, jag har ju lite "lång startsträcka" så att säga. Inne på banan började jag visst med den där gångarten som heter tölt. Men jag visade bara ca 7 steg och det ansågs inte tillräckligt så jag fick 0 poäng på den.

Sedan vara det dags att visa traven, där fick jag av domarna (3 st till antalet) mellan 4.0 - 5.0 och det var väl bra.

När vi så kommer till skritten så tyckte de att jag skötte mig rätt bra för jag fick mellan 4.0 - 5.0 och det är helt okej.

Så till sist fick jag galoppera. Det gillade jag, men jag blev kanske lite för ivrig, för vi fick lite lägre poäng där, mellan 4.0 - 4.5, men Cimncims mamma var tydligen nöjd med mig för jag fick en massa godis och beröm. Det är bara att vi jobbar vidare på hemmaplan och kommer tillbaka för att visa framfötterna på riktigt. Det här var ju bara en smygstart.



Av Cim - 25 maj 2009 11:44


Idag fick vi islänningar komma in i stallet och det skulle visst tränas idag ! Vi kände att våra ryttare var lite extra nervösa Vi kände på oss en lite glad förväntan i luften och blev lite uppspelta av den.

Vår instruktör tog med oss till den sk travbanan en bit härifrån. Där skulle vi töltträna inför tävlingen som komma ska. Vi fick jobba hårt Cimcims mamma o jag! Vi red med Gisli till travbanan och fick TÖLTTRÄNA MAXIMALT. Det var jobbigt och jag kände att Cimcims mamma blev rätt trött i benen.

Gisli, den rackaren,  red bakför oss och påtalade om och om igen om vad vi skulle göra, vad vi inte fick göra, och hur vi skulle göra det. Vi red säkert tio varv på banan, sedan fick vi träningen i "hemläxa" till på tisdag då det var dags för lektion.

Av Cim - 23 maj 2009 15:05


Idag plockades vi islänningar in i stallet, ja i alla fall några av oss. Vi kände på oss en lite glad förväntan i luften och blev lite uppspelta av den.

Våra ryttare tog med oss till den sk travbanan en bit härifrån. Där skulle vi få springa och busa lite sades det ! Förutom oss islänningar var där även Jerry och ett ungsto i Jerrys storlek, som kommit hit på träning.


Av Cim - 21 maj 2009 17:12


Idag fick jag träffa några nya kompisar. Det var riktigt spännande ska du veta. Cimcims mamma tog med mig på en uteritt med flera stycken andra hästar av olika raser.

Vi är nog alla lite busiga men det går bra ändå. Vi tog vägen ut i skogen, över till en traktorväg och sedan vidare till en grusväg. Sedan fortsatte vi in i en skog igen.

Lite trötta var vi, så vi blev glada när vi stannade till hemma hos Cimcim och vi hästar fick lite mer energi av det gröna gräset, medan våra ryttare fikade i där i gräset.

Efter avslutad fika tog vi oss förbi en fors som är väldigt vild. Där träffade vi några hundar och nya människor.

Det var en massa intryck hela tiden så när vi väl kom hem till stallet igen efter 4,5 timmar ! Så var vi både trötta och hungriga. Våra ryttare grillade korv, medan vi åt morötter och gräs.


Av Cim - 4 maj 2009 11:32


Idag fick jag sällskap av flera hästar till vår sommarhagehage ! De kom i en väldig fart och var helvilda ! En av dem hörde jag gnägga "Sommarbete Jippiiee !". Jag bara fnyste åt dem.

Men sen kom fler och då började alla andra springa omkring ! Var de inte helt kloka ! ! ! Själv föredrog jag att äta gräs för det fanns det massor av här. Men ändå, jag liksom drogs med i jublet omkring mig och började springa omkring jag med ! Vad har det tagit åt mig ? ? ? Jag beter mig ju som en unghäst ! Jag är faktiskt en respekterad och vuxen madam ! Men jag kunde bara inte låta bli ! Vi sprang flera varv och jag tyckte det var jättekul !  Sedan stannade vi och åt !

Men efter en stund började vi springa igen, sen åt vi och sansade oss lite grand i alla fall. Mmmm vad gott gräset var ! Stör mig inte nu - Jag är upptagen !


Av Cim - 3 maj 2009 01:16


Idag kom det ett nytt sto till vår hage. Hon hade visst kommit igår berättade Gletta, och sovit inne under natten. Nu kom hon ut i sällskap med Gletta till vår hage. Vi som var där blev ju naturligtvis väldigt nyfikna, och ville helst fram allesammans på samma gång ! Men då snäste Gletta av oss och sedan hälsade vi en eller ett par åt gången tills alla hälsat.

Hon var 5 år gamnmal sa hon den här tösen och hade rest en liten bit från sitt hem till oss.

Hon skulle visst ridas in här.

Hon verkar rätt ok, kanske en vän framöver, vem vet ?


Av Cim - 2 maj 2009 12:03


Idag hade våra ryttare fått för sig att vi skulle ha en skojtävling i stallets regi. De hade visst skickat ut några inbjudningar till några vänner som skulle vara med och tävla lite på skoj ! Cimcims mamma skulle rida mig.

Den här tävlingen delades upp i olika grenar. Dessa var (Cimcims mamma förklarade dem) :

 - Hoppning över låga hinder (max 35 - 40 cm höga sades det)

 - Tölt i olika tempon

 - Tregång (Trav, Skritt och Galopp i båda varven)

 - Fyrgång (Tölt, Trav, Skritt och Galopp i båda varven)

Vi blev några stycken islänningar och så Jerry förstås.

Våra mattar hade roligt tror jag för de var glada och busade lite. Själv fick jag ju jobba en del, men det var inte alls så jobbigt som på en lektion eller en vanlig tävling. Nej det här var mera på skoj ! Det var ju lite kul med prisrosetterna också. För det fick jag faktiskt en.


Ovido - Quiz & Flashcards