Alla inlägg under oktober 2009

Av Cim - 31 oktober 2009 17:00

Idag blev jag hämtad från hagen av henne som brukar rida mig på lektioner. Hon tog in mig i stallet, och där stod redan Snót, Jerry, Katla och unghästen. Jag trodde först att jag skulle ridas idag, men sedan kom Nicka och sa ngt om "springrunda" då fick jag behålla bara grimman på och sefdan ett grimskaft. Efter en stund så tog Nicka ut Katla och Snót, Sassa (Liz lillasyster) tog Jerry och mig och unghästens matte tog med sig unghgästen och vi började gå bortåt på vägen. Plötsligt ropar unghästens matte ngt och vänder och går tillbaka till stallet ! Men efter en stund så ser jag att hon kommer efter oss igen. Undrar jag vad hon skulle göra ? Vi var framme vid den sk "springrundan" nu och alla vi leddes in i det inhägnade området och samlades vid grinden.

Först leddes vi alla ett varv runt "springrundan" och stängsel kollades en xtra gång. Vi fick några äpplen och sedan släpptes vi en eller två i taget. Jerry tog täten förstås och började springa. Jag och de övriga hängde med, men så blev vi lite frestade av gräset och ville "bara provsmaka det" men då kom Unghästens matte och Nicka och föste på oss. Så det vara bara att börja röra på sig igen. Det började skymma nu, men ingen aqv oss är ju direkt mörkrädda så vi lufsade på där i "springrundan". Det blev en hel del "matpauser" för ni vet väl alla att gräset är jättegott ?

Men så snart Nicka eller unghäsytenes matte närmade sig så började vi röra på oss, för de sa åt oss att göra det.

Vi sprang väl sådär en par varv, med då ett antal matpauser inräknade, för de där tvåbenta sakerna är ju inte så supersnabba av sig direkt. men vi sprang i alla fall och när vi sprang hade vi en massa bus för oss också. Det var lite kul faktiskt. Men det var ju ändå skönt sedan när vi "kallades in" och lät oss infångas. För då fick vi en massa goda äpplen av allihopa tvåbeningar som var med. Sedan återstod promenaden hem och i stallet väntade vår kvällsmat och varma goa fleecetäcken att få på våra ryggar. Det var jätteskönt.


Av Cim - 29 oktober 2009 19:15

Idag kom en ryttare som jag inte träffat på ett tag och gjorde iordning mig. Hon kallades visst Sassa. Hon var lillasyster till Liz. Jag fick idag ge mig ut på en kvällstur tillsammans med nattis på Gletta och Cim på Jerry. Vi valde att rida lilla V-rundan. Det blev mest skritt, sedan blev det lite trav och naturligvis lite tölt också. Plötsligt fick vi se en stor skugga framför oss. Vi hajade till lite, men inget värre än så. Den sprang med stora steg en bit framför oss, den var säkert minst lika stor som Jerry är. Nattis sa att det var en älg. Jag har sett sådana någon gång ibland, men inte så ofta. Men nu har jag sett en till ! Efter den lite "uppfriskande" händelsen så satte vi av hemåt, nej inte i galopp eller sken eller så, vi tog oss hem i normal takt. Och både Cim, Sassa och Nattis pratade hela tiden mer eller mindre om älgen vi just mött.

Av Cim - 28 oktober 2009 13:15

Idag hämtades jag in från hagen av Nicka. Jag blev jätteglad för det är inte så ofta jag får gosa med henne ensam. Hon tog in mig i stallet och där var flera inne redan, ja nästan hela flockan. Där var Jerry, Jag, Gletta, två unghästar och Snót. Vi fick alla grimmor på oss och leddes ut förbi stallet och mot - ja just det mot travbanan. Nu visste jag vad som komma skulle och det började pirra i mig av bus ! Men det som var nytt den här gången det var att unghästarna var med, för de hade inte varit med förut.

Vi närmade oss "springrundan" och gick in på den. Först gick vi ett varv runt den, sedan släpptes vi lösa i grimmorna bara och fick börja springa ! Nu blev det fart må jag säga.

Först sprang Jerry, sedan kom jag och Snót och sist unghästarna, ja de var ju båda unghästar och ovana vid det här sättet att röra på sig. Men rätt snart kom de underfund med vad som väntade och då blev det fart, ja ibland gick det till och med i galopp. Vi hade jättekul.

Sedan efter ett par varv "kallades vi in" och fick massor av goda äpplen. Det var riktigt smaskigt. Vi leddes in i stallet och var nu rejält svettiga. Vi fick alla tid att pusta en stund och komma ner i andning under promenaden hem till stallet. I stallet väntade varma fleecetäcken, vår betfor och lite hösilage. Vi fick täcken på oss och sedan fick vi sova inne under natten. Det var skönt. Det hade varit ett uppfräschande äventyr, för det var längesedan som vi fick springa och busa så här fritt. Dessutom var ju där några nya "talanger" med också.


Av Cim - 19 oktober 2009 19:00

Ja det förstod jag ju när min ryttare kom och hämtade mig ikväll. Hon tog även in Bessi som Nattis skulle rida.

Jag fick goda äpplen när jag kom in och Betfor för det gillar jag ju. Jag fick äta i lugn och ro innan min ryttare tog ut mig från boxen och gjorde mig klar för lektion.

Väl ute i paddocken såg jag att idag var vi bara två stycken. Det var jag och min ryttare och sedan Nattis på Bessi. Bessi är lugn och trygg om än lite lat. Han har burit många ryttare har han berättat. Hur som helst, idag blev det en mycket lugn lektion.

Senare över höet berättade Bessi att det var troligen för att han vaccinerades ikväll efter lektionen. Han brukar alltid få ta det mycket lugnt då det är dags för den och de närmaste dagarna efter den.

Nåväl åter till lektionen då.

Vi började med skritt och sedan gjorde vi halt. Sedan blev det skritt igen, och halt. Så höll vi på ett tag. Nattis fick en massa korrigeringar och vissa gånger lät instruktören väldigt arg, när han korrigerade henne. Det var otrevligt tyckte nog Nattis. Jag fick en känsla av att hon blev lite tyst och osäker, det märktes även om hon inte satt på mig, så märktes det genom Bessi och då kom han lite närmare mig. Han kände att Nattis blev osäker och visste då inte vad han skulle göra riktigt. Så när det var halt så kom han nästan varje gång precis bakom mig innan han stannade. Min ryttare hon gjorde bara halt och jag stannade, det är ju inget problem det kan jag ju. Vi fortsatte med skritt och halt, samt lite volter och volt tillbaka. Jag fick även öva på lite skänkelvikningar, när inte instruktören tittade på oss. Sedan blev det så dags för lite tölt.

Idag var jag inte riktigt på humör för det så jag försökte springa undan, för det var jobbigt. Jag försökte också hitta "ett femte ben" att vila på när jag måste tölta och då min ryttare bad att jag skulle tölta. Jag förstod ju vad hon ville, men det är jobbigt så flera gånger försökte jag enbart ta stöd på vänster tygel, för det är jobbigast i vänster varv med tölten. Höger varv är också jobbigt, men det går lite bättre. Instruktören vände sig nu ofta till oss och gav min ryttare instruktioner som hon sedan vidarebefordrade till mig för att jag skulle göra dem.

Min ryttare var lite lurig idag för när hon märkte att jag tog för mycket stöd i vänster tygel så använde hon ofta innerskänkeln, dvs vänster skänkel i vänster varv, så jag kunde inte ta stöd på vänster tygel för jag trycktes ju hela tiden ut mot höger tygel. Efter ett tag gav jag upp och töltade på i lugn och jättefin takt och då fick jag sakta av och lektionen avslutades. Jag var trött men inte alls så svettig och trött som jag varit tidigare veckor.

Efter lektionen blev jag avborstad och ompysslad och fick mitt gosiga fleecetäcke på mig. I boxen väntade min middag. Ja livet är rätt skönt ibland.

Av Cim - 19 oktober 2009 10:15

Idag kom min ryttare rätt tidigt, ja faktiskt redan i förmiddags till stallet och pysslade om mig lite. Jag hade fått sova inne inatt eftersom jag blvit lite svettig igår. Jag hade haft mitt mysiga fleecetäcke på mig och sovit gott. Men nu var det dags att få komma ut i hagen tydlgen. När jag mötte ynglingarna i min hage så blev de jätteglada att jag äntligen kommit ut till dem igen. De hade ju fått sova alldeles ensamma i hagen utan en lugn "mamma" i natt. Men det hade tydligen gått bra ändå. Den nyaste nykomlöingen, en fux valack, hade tydligen varit den de tytt sig till när jag inte var där. Men Frigg sa att det inte alls vara samma sak. För han var inte så van här ännu och var därför inte helt säker å sig själv heller. Så de var glada att jag kommit tillbaka till hagen nu. De anslöt alla 3 till mig och gick runtomkring mig och betade, ja efter en stund kom även den nyaste valacken närmare, men han höll sig ändå på behörigt avstånd.

Av Cim - 18 oktober 2009 16:30

Idag kom min ryttare till stallet framemot kvällen och hämtade in mig från hagen. Det var även några andra hästar inne och bland dem unghästen från vår sommarhage och Gletta. Senare kom även Jerry in.

Först ut blev unghästen och det var min ryttare som tog ut henne i paddocken idag.

Medan vi stod kvar i stallet kom Heljar och Vinur hem från en resa de gjort under dagen. De hade tydligen varit ute på riktiga äventyr berättade de.

Efter ett tag kom unghästen in från paddocken, och sedan var det min tur. Jag fick sadel och träns på mig och sedan begav vi oss ut, ensamma i paddocken. Till en början ropade jag lite efter en kompis, men ingen kom så jag fick ridas ensam i paddocken. Snart fick jag så mycket att tänka på så jag glömde bort att ropa efter dem.

Idag hade visst min ryttare bestämt sig för att jag skulle arbetas ordentligt.

Hon började i skritt. Det blev "volter" åt alla möjliga håll, "serpentiner", "volter tillbaka", "volter tillbaka med skänkelvikning mot långsidan", "Åttvolter med skänkelvikning" på den sk "öppna delen" ja ni kallar det så. För mig är det bara kringelikrok med "skänkelvikning". Sedan blev det några "öppnor" utmed långsidan, in på en "volt" och fortsätta i "sluta" en bit på långsidan. Det blev några "framdelsvändningar" och två "ryggningar". Sedan bad hon mig att göra en "framdelsvändning" och trava ut ur den direkt och rakt fram. Det var svårt de första två, tre gångerna, men sedan gick det bra. Min ryttare var snabb att belöna när jag gjorde rätt så det var kul. Därefter blev det lite trav och även då "volter" och "volt tillbaka" med "skänkelvikning" mot långsidan. Det var svårare, men jag klarade tydligen det godkänt också för hon berömde mig ofta. Sedan kände jag att hon tänkte galopp, men hon ändrade sig tydligen och valde att trava en bit för att sedan lägga en volt tillbaka och sedan sakta av till skritt. Sedan satte hon mig i tölt och då blev jag lite motsträvig till en början, men sedan så fick vi till en bra tölt en hel långsida i ett sträck, men i hörnet så kom jag lite i obalans och då blev det trav. Direkt saktade min ryttare ner mig till skritt och gav nytt tölt kommando. Jag lyssnade - och töltade, men i hörnet blev det svårt så då valde jag trav. Min ryttare saktade återigen ner mig till skritt och gav tölt kommando. Nu töltade jag på både genom nästkommando hörn (vi var på kortsidan) och på långsidan. Då saktade hon ner mig till skritt och berömde mig jättemycket. Jag fick till och med göra halt och vända mig mot henne i sadeln och ta lite havre från hennes hand. Det var jättegodis för mig. Vi skrittade nu en stund, gjorde lite "volter", några "skänkelvikningar" och då åt båda hållen.

Sedan gjorde hon en "volt tillbaka" med "skänkelvikning" och bytte då alltså varv. Hon gav töltkommandot och jag töltade på - nu i vänster varv - men även här valde jag trav i hörnen. Då gjorde hon på samma sätt som i föregående varv, saktade ner till skritt och gav töltkommandot igen. I det här varvet gick det lättare sedan i de kommande hörnen. Men så fort hon kände att jag ville trava i hörnen så använde hon vänster skänkeln (inner då alltså) och jag måste bibehålla tölten först då slutade hon använda skänkeln. När jag försökte igen att trava, så upprepades det - hon använde inner skänkeln (vänster) och jag fick inget annat val än att försöka balansera upp min höger sida också och "ta stöd på den tygeln" (alltså då yttertygeln). Så snart jag gjorde det så fick jag stödet och då gick det bra att tölta. När hon var nöjd med min prestation så saktade hon ner till skritt och jag fick pusta och sträcka på mig på lång tygel. Det kändes skönt. Efter en stund satt hon av mig, släppte lite på sadelgjorden och sedan ledde mig runt. Det var skönt. När jag så kom in i stallet så borstade hon av mig och pysslade om mig en stund sedan fick jag gå in i boxen där min kvällsmat väntade. Det kändes bra. Jag fick sova inne över natten med mitt mysiga fleecetäcke på mig.

Sedan var det tydligen Glettas tur att arbetas för min ryttare tog ut henne efter mig.


Av Cim - 16 oktober 2009 12:45

Idag på kvällen kom Jerrys matte till stallet och tog in mig en stund. Hon borstade lite på mig och pratade lite med mig.

Liz var också på besök i stallet och hon hoppade omkring på några konstiga pinnar som lät mot golvet. Jag tittade konfunderat på henne. Undrar vad hon har gjort eftersom hon "går så konstigt".

Inne i stallet kom sedan även unghästen från sommarhagen, Gletta och Katla. Vi fick allesammans vår middag inne idag. Sedan sov vi inomhus över natten.

Av Cim - 12 oktober 2009 19:15

Idag kom min ryttare upp till stallet rätt tidigt, men hon kom inte till mig ? Jag kom fram till grinden och undrade, men hon gick till en annan hage och plockade in några av unghästarna där tillsammans med Cim.

Istället kom Jerrys matte och hämtade mig. Hon borstade av mig och gav mig lite äpplen och morötter. Min ryttare var ute i paddocken med en unghäst, den senaste som kommit till vår hage innan vi fick de här nya hagarna. Hon longerade henne, hette det visst, för unghästen ropade på sin kompis hörde jag som svarade och undrade vad de gjorde. Jag hörde också min ryttares röst bra, även om den var rätt låg.

Sedan kom hon in med unghästen och gick ut efter en stund igen. Sedan var plötsligt både Jerrys matte, Nattis, Cim och min ryttare där och sadlade och tränsade och grejade.

Sedan fick vi gå ut i paddocken, jag och Eydis. Men Nattis och Bessi var inte riktigt klara ännu.

Vi andra började skritta och snart kom även de två ut. Sedan var det full fart. Det började med trav i några varv, sedan lade min ryttare flera volter för att inte rida ikapp de två andra som reds lite mer sakta än mig. Skänkelvikningar fick jag också känna på och lite skritt då och då. Instruktören stod i mitten och gav order och våra ryttare såg till att följa dem, så gott de kunde idag. Mest sa han till Nattis och Cim hur de skulle rida, men även min ryttare fick sin beskärda del, så hon kunde inte bara sitta och lyssna på de andras kommentarer. Hon fick visa lite själv också. När tölten kom var jag inte lika trött som senast, så jag tyckte jag skötte mig bra, det tyckte nog min ryttare också för hon berömde mig ofta, både med hand och röst. Ibland blev hon dock lite spänd, och då hamnade hon lite snett i sadeln så jag försökte dessa gånger balansera upp henne så det blev jämnvikt. Men hon lärde sig snabbt. Som tur var. Lite bus blev det idag faktiskt, för ibland hade jag bara inte lust att lyssna, så då gick jag iväg med henne, men jag hann inte så långt innan min ryttare rättade till mig.

Utmed den ena långsidan tyckte jag det var lite obehagligt att gå så jag gick på snedden, men konstigt nog följde inte min ryttare med när jag sneddade utan hon satt bara kvar i samma postion som före och då hade jag bara att rätta in mig "på spåret" igen, för annars fick jag väldig obalans, och det var obekvämt. Så efter några sneddningar så tyckte jag det var bättre att följa spåret. Ja ibland får man tänka om faktiskt.

På det hela gick det nog rätt bra ändå hela lektionen för min ryttare behövde inte säga till mig alltför ofta - tror jag.

Efter lektionen blev det både en mysig filt och god mat. Sedan sover jag inne inatt. Jag är trots allt rätt svettig idag jag. Men en sak funderade jag över -  Jag är helt säker på att jag hörde Liz' röst, men jag såg henne inte.

Undrar varför jag. För jag kan väl aldrig ha inbillat mig ?



Ovido - Quiz & Flashcards